No suporto
venir a posar-li menjar al teu gat. Quan
arribo, sigui l’hora que sigui, sempre hi és la veïna espiant pel balcó o per
la finestra. Tan se val si per tal
d’esquivar-la he vingut de matinada, ella hi és, observant i fumant el seu havà,
amb la camisa de dormir que li va curta i aquells rulls horribles al cabell mal
tenyit.
No suporto
entrar a casa teva, amb les claus que dringuen al maletí ja al carrer i em fan
sentir intrusa, que xoquen a les meves mans tremoloses, perquè jo encara obro
la porta com si fos una lladregota.
Grinyola una mica, molt poc, quan empento després d’haver donat dues
voltes al pany i haver escoltat un clec. Sempre em trec les sabates abans de trepitjar
el teu parquet, el nostre parquet, que cruix sota els meus peus, tan càlid com
sempre.
No hi ha
res que més em repugni que els llibres que m’esguarden des de les lleixes i
piles, tots aquests exemplars que has anat acumulant al llarg del temps. L’olor que fan, dels llocs on els has portat,
del cafè que et vas prendre aquell dia o del tabac francès que vas llegir que els progres francesos fumaven que dus sempre impregnat
a les gemes dels dits, les petjades que has deixat als meus sentits. Els teus llibres eren més cuidats que
res. Recordo com t’enfadaves si se
t’arrugava alguna pàgina, com n’eres de reticent a deixar-los. Els teus llibres i tu, en un món a part, una
altra dimensió i tu, els acumulaves i els treies la pols un cop cada setmana.
Un cop
te’n vaig regalar un. No sé si et va
agradar, no sé si et va agradar. Potser
algun dia el busqui.
Em
molesta el color pàl·lid que vas escollir per cada un d’aquests mobles fets a
mida, el sofà enorme o la col·lecció de CDs en aquella paret en la que vas
penjar l’únic quadre que tens.
No suporto
que només pengessis un quadre perquè jo te’n vaig fer un munt de dibuixos i tu
vas penjar aquesta espècie de taca abstracta que mai entendré. Un quadre de mides XXL, que només deixa mig
metre per tota la teva música.
No
aguanto la teva música. L’eclèctic canvi
que suposa passar del post-punk a la
música clàssica amb facilitat i sense remordiments. Que sabessis distingir
entre totes les grans orquestres, entre el violoncel i el contrabaix. Em feies sentir una nefasta melòmana. I vas distribuir el mobiliari d’aquesta
manera tan curiosa que impedeix que es pugui fugir de cap melodia.
No
m’agrada gens la teva televisió, mai l’engegaves. L’última tendència
desaprofitada a les teves mans de persona distreta que potser mira el temps,
per preparar-se la roba de l’endemà, però poc més. Seguies l’actualitat amb un diari que
compartíem a l’hora d’esmorzar, com si em fiés de la Vanguardia.
No
m’agrada gens la teva habitació, l’armari blanc de portes corredisses, encastat
a la paret, ple de la teva roba que fa la teva olor i que és dels teus
colors. Tot ben planxat, les camises, i les americanes penjades, els jerseis doblegats, com els texans. Una filera eterna de sabates al sabater. Tenies un munt de sabates... Definitivament no m’agraden. Bé, menteixo, recordo les sabates perfectes,
dignes de pel·lícula.
No
tolero el teu escriptori. La manera en què
vas apilar els papers de la feina que tenies a mitges, les llibretes d’espiral
als calaixos i els bolígrafs monocromàtics alineats a la vora de la taula. La tassa buida que tenies a la cantonada
superior dreta. Els fulls, amb la lletra
menuda i recta respectant un marge estricte.
No hi ha cap fotografia de nosaltres
abraçats i somrient en un marc de fusta.
Ni tan sols de mi. Vas desfer-te
de tota distracció perquè “la feina és la feina”. T’agradava la teva feina, t’agradava tant que
fins i tot t’agradaven els dilluns.
Em fan
fàstic les teves plantes, les que tens al balcó que mira al carrer, que mira al
riu, que mira a enlloc. No m’agrada gens
que mai floreixin, que siguin tan avorrides, que caiguin cap al carrer i que
s’agafin a la paret. Xuclen la paret,
la fan malbé i tu les hi vas deixar. Perquè a tu t’agradaven i fixa-t’hi, ara sóc
jo qui ve a regar-les i la dona del primer segona em mira des de sota. Aquestes plantes creixen soles, ni tan sols
sé per a què m’hi prenc tanta molèstia...
Em fa
ràbia la nota en un post-it que vas
deixar a la finestra: “el Darío és a casa”, com si no ho sabés, com si m’importessin
els miols d’en Darío, no suporto el teu gat.
No suporto el seu nom i no suporto la manera que mou la cua, el seu
caminar semblant al teu. S’atansa i es refrega a les meves cames i se’m puja al
pit quan sec a mirar aquesta televisió que mai miraves, com tu no ho feies ho
havia de fer algú i ja saps que les meves polzades no són res comparat amb les
teves i que a mi m’agrada veure els defectes dels efectes especials d'aquelles pel·lícules d'acció a les que em vaig acostumar. És massa gran aquest sofà
per a mi sola. I llavors ell ve i se’m
puja a sobre, com si fos part del seu territori, com si jo no hi tingués res a
dir.
No aguanto
el pèl que em deixa a la roba, no m’agrada gens, però gens, els amics s’hi
fixen i em pregunten si et tornaran a veure.
Jo només poso el menjar al teu gat i miro la teva televisió descalça perquè
el teu parquet ara m’esgarrifa.
El teu
gat i les seves maneres de senyoret estirat, la forma que té d’aparèixer sense
avisar. El teu gat, que passeja pel
carrer amb el cap alt i fent saltets. El
teu egocèntric gat, que a vegades sembla tan llegit com tu, amb el seu pelatge indefinit. Un gat que no és d’anunci de menjar de gat,
més aviat l’exaltació de la vulgaritat.
No suporto
venir a posar el menjar al teu gat, la manera que té de mirar-me àvidament, de
posar pressió, de reclamar allò que no és seu, perquè li compro jo el
menjar. Prefereix Afinity que Royal Canin en
versió felina, malgrat el nom propi d’aliment de gat de bona família que té el
segon; esbufega quan se’m fa tard. Em
mira amb aquells ulls groguencs que em travessen i es llepa una mica les potes.
Odio el
teu gat, és un home vell farcit de complexes, odio la seva colònia cara i el
seu mostatxo absurd. No el suporto, no
l’aguanto pels seus aires de superioritat intel·lectual i per la manera que té
d’embrutar-me la brusa, ell que sempre va tan net. Hiperventilo tot perseguint-lo, esternuda
despectivament cap a mi, que només sóc humama.
Ell, ell que és ell i té uns drets que ningú té, i menys encara jo que
només sóc la que li ve a donar de menjar.
Ell, que és massa digne per ser gos i s’ha proclamat nou rei de la casa.
Odio el
teu gat perquè quan sóc jo qui es resisteix a la seva mirada, intentant
demostrar una autoritat que no tinc, practica aquella estranya resistència
pacífica que deu haver après de tu.
Odio el
teu gat perquè a vegades, quan arribo, la portera em pregunta per tu. Per tu i pel teu gat. Li responc que el gat està bé i trec el
paquet de tabac o el mòbil, o les dues coses, per mostrar que s’ha acabat la
conversa. A vegades el teu veí, el que
ens despertava amb el flamenc a tot volum, em diu que s’ha d’anar en compte amb
el que mengen els gats, que sempre van per lliure i sovint no sabem on paren ni
què fan mentre no hi som. Després,
evidentment, em pregunta per tu, em pregunta on ets, què fas i si ets feliç.
Odio el
teu gat perquè aquell escriptor fracassat amic teu ens ha dedicat un llibre i me
l’ha enviat. Un llibre dolentíssim sobre
un escriptor fracassat que troba musa després de quaranta anys de trista
existència, tot escrit en tercera persona, l’he deixat enmig de tots els teus.
Odio el
teu gat perquè des que vinc a posar-li el menjar he hagut de respondre diversos
cops que no sóc nova al barri i que no, no sé on és la deixalleria. Tenies aquest mal costum de xerrar amb tots, de donar corda a la veïna tot estenent la roba i deixar que et
regalés te per Nadal.
Però en
el fons fins i tot jo he descobert que m’encanta venir a posar el menjar al teu
gat, perquè ningú – absolutament ningú – ha oblidat que és ben teu. Com jo.
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminarJa l'he trobat, "el del gat". Simplement, genial.
ResponderEliminar